Ν. Φίλης: «Ο πρωθυπουργός έκανε την επιλογή που δημοσίως αξίωσε ο Αρχιεπίσκοπος…»

 

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ

 

Με τον Δημήτρη Μαρούλη

 

22/03/2018

 

 

«Η απόφαση του ΣτΕ είναι εκτός Συντάγματος, το σχολείο δεν είναι κατηχητικό», δήλωσε ο Νίκος Φίλης στην τηλεοπτική εκπομπή ”Πρώτη Είδηση” της ΕΡΤ, όπου, μεταξύ άλλων, τοποθετήθηκε και για τις επικρίσεις που δέχεται από στελέχη των ΑΝΕΛ για την κριτική που άσκησε στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο έκρινε αντισυνταγματικές τις αλλαγές που είχε κάνει ο πρώην υπουργός Παιδείας στο μάθημα των Θρησκευτικών.

«Το ΣτΕ το σεβόμαστε, πρέπει κι αυτό να σέβεται το Σύνταγμα όμως. Καμία απόφαση -που βεβαίως οι αποφάσεις πάντοτε εφαρμόζονται- δεν είναι υπεράνω κριτικής. Δεν συνομιλεί με τον Θεό ο κύριος Σακελλαρίου, ο πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνοντας, παράλληλα πως «η επικρατούσα θρησκεία ερμηνεύεται από τους Συνταγματολόγους εδώ και 100 χρόνια ότι δεν αποτελεί αντίληψη διάκρισης εις βάρος άλλων θρησκειών, αλλά διαπίστωση ότι η πλειοψηφία πιστεύει στην Ορθοδοξία. Η πλειοψηφία των Ελλήνων πιστεύει στην Ορθοδοξία, το σχολείο όμως δεν είναι κατηχητικό. Υπάρχει η Εκκλησία γι΄ αυτό. Στο σχολείο τα παιδιά πρέπει να μάθουν για τη θρησκευτική συνείδηση. Για παράδειγμα, όταν τα παιδιά μαθαίνουν μόνο για τα δόγματα της Ορθοδοξίας, αυτό είναι ένα στοιχείο κατήχησης. Το Σύνταγμα δεν μιλάει για Ορθοδοξία σε σχέση με τους σκοπούς της εκπαίδευσης. Μιλάει για τη θρησκευτική αγωγή των παιδιών, το οποίο είναι κάτι ευρύτερο. Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν γιατί γίνονται για παράδειγμα οι θρησκευτικοί πόλεμοι ή ακούνε για τα ζητήματα του περιβάλλοντος, πρέπει να ξέρουν τι λένε οι θρησκείες γι΄αυτό. Να απαντάει δηλαδή η θρησκεία στα σύγχρονα προβλήματα».

Μιλώντας για τον σημερινό χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών, ο κ. Φίλης υποστήριξε ότι «το μάθημα σήμερα έχει πλουραλιστικό χαρακτήρα με έμφαση στην Ορθοδοξία αλλά και με άνοιγμα στις άλλες θρησκείες. Όλοι διδάσκονται το μάθημα των Θρησκευτικών σήμερα και επιπλέον τα στοιχεία για την δική τους θρησκεία. Οι εκπαιδευτικοί έχουν αγκαλιάσει το νέο μάθημα των Θρησκευτικών που έχει μεγάλη ανταπόκριση. Το μάθημα γίνεται ελκτικό κα,ι επειδή μιλάει για τα σύγχρονα προβλήματα, υπάρχει περισσότερη συμμετοχή των μαθητών».

Κληθείς να σχολιάσει τα διαδραματιζόμενα γεγονότα που οδήγησαν στην απομάκρυνσή του από τη θέση του υπουργού Παιδείας, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, είπε: «Το ότι ο Μακαριώτατος -με μια ιδιόρρυθμη αντίληψη αγάπης χριστιανικής- μου επετέθη από την τηλεόραση και αξίωσε να φύγω από το υπουργείο Παιδείας, είναι γνωστά αυτά, δημοσίως. Είναι προφανές ότι ο πρωθυπουργός έκανε την επιλογή του. Την επιλογή που δημοσίως αξίωσε ο Αρχιεπίσκοπος. Σε μένα δεν δημιουργεί καμία πικρία. Και δεν δέχτηκα να μετακομίσω σε άλλα υπουργεία, όπως, τότε, μου είπε ο πρωθυπουργός. Διότι δεν ήθελα να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι μαχόμεθα για την καρέκλα μας. Πολιτική κάναμε. Ήθελε μια ηρεμία, σε σχέση με την Εκκλησία, η κυβέρνηση. Η κυβέρνηση ήταν αναγκασμένη να απαντήσει στην επιθετικότητα της Εκκλησιαστικής ηγεσίας. Διαφώνησα. Διότι, η κυβέρνηση πρέπει να έχει τη δυνατότητα να εφαρμόζει την πολιτική της. Κι αν έχουμε το άλλοθι της Τρόικας μια φορά, δε μπορεί νάχουμε και το άλλοθι του Ιερώνυμου στην Ελλάδα».

Τέλος, σε άλλο σημείο της συνέντευξής του στην ΕΡΤ, ο Ν. Φίλης αφού αναρωτήθηκε εάν «είναι δυνατόν το Σύνταγμά μας να έχει αναφορά στην Αγία Τριάδα στην επικεφαλίδα του; Αυτό είναι υποβιβασμός και της έννοιας του Συντάγματος και της Αγίας Τριάδας, είναι κατάλοιπο άλλης εποχής που γινόταν αναφορά στον Βασιλέα», τάχθηκε υπέρ του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας, μέσω της αναθεώρησης του Συντάγματος, σημειώνοντας, χαρακτηριστικά: «Όπως καταγράφηκε σε σχετική δημοσκόπηση, υπέρ του διαχωρισμού τάχθηκε το 60% των πολιτών. Δεν πρέπει να γίνει πογκρόμ κατά της Εκκλησίας. Πρέπει να υπάρχουν διακριτοί ρόλοι, μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας. Η Εκκλησία παρεμβαίνει με τρόπο άτσαλο σε κυβερνητικά ζητήματα. Έχει δικαίωμα η Εκκλησία να οργανώνει συλλαλητήρια, παρεμβαίνοντας στην εξωτερική πολιτική; Δικαίωμα έχουν όλοι να κάνουν διαδηλώσεις, το θέμα είναι με τι αίτημα και ποια πολιτική. Η Εκκλησία δεν έχει το δικαίωμα να οργανώνει συλλαλητήριο για την εξωτερική πολιτική».

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *