19/07/2006 – Γ. Αλογοσκούφης: «Η σύγκλιση με την Ευρωπαϊκή Ένωση επιταχύνεται – Η ελληνική οικονομία παρουσιάζει εντυπωσιακή βελτίωση»

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ
Με τον Δημήτρη Μαρούλη

 

 

 

«Η ελληνική οικονομία παρουσιάζει σαφή βελτίωση σε όλους τους επιμέρους δείκτες. Σε σχέση με το 2004, θα έλεγε κανείς ότι η βελτίωση αυτή είναι εντυπωσιακή. Αυτό οφείλεται στη συνεπή εφαρμογή του σχεδίου μας για την οικονομία. Ενός σχεδίου αποτελεσματικού που στοχεύει στην αντιμετώπιση των μεγάλων αδυναμιών που παραλάβαμε», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης, μιλώντας στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομίας.

 

Επισημαίνοντας πως η βελτίωση της ελληνικής οικονομίας «οφείλεται στη συνεπή εφαρμογή του σχεδίου μας για την οικονομία. Ενός σχεδίου αποτελεσματικού που στοχεύει στην αντιμετώπιση των μεγάλων αδυναμιών που παραλάβαμε», ο κ. Αλογοσκούφης αναφέρθηκε και στα «χειροπιαστά αποτελέσματα» της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής, τονίζοντας: «Η σύγκλιση με την Ευρωπαϊκή Ένωση επιταχύνεται. Το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώνεται για πρώτη φορά από την ένταξή μας στην ΟΝΕ κάτω από το όριο του 3%, στο 2,6% του ΑΕΠ από 6,9% το 2004.Το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αποκλιμακώνεται. Από 109,3% του ΑΕΠ το 2004 στο 107,9% του ΑΕΠ το 2005 και στο 104,8% ως το τέλος του 2006. Οι εξαγωγές, που αποτελούν βασικό παράγοντα για την πρόοδο της οικονομίας μας και την ευημερία των πολιτών, ενισχύονται».

 

«Η αύξηση των εξαγωγών δεν έχει συγκυριακό χαρακτήρα, αλλά οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα μέτρα και τις δράσεις, στις μεταρρυθμίσεις και τις πρωτοβουλίες που υλοποίησε και που υλοποιεί η κυβέρνηση για την ανάταξη της οικονομίας μας», ισχυρίστηκε ο υπουργός Οικονομίας, υπογραμμίζοντας, παράλληλα, πως «η θετική πορεία των εξαγωγών το προηγούμενο διάστημα δεν σημαίνει ωστόσο ότι υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασμό. Δεν υπάρχει καμία τέτοια πολυτέλεια. Αντιθέτως, υπάρχουν ακόμη σημαντικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε».

 

Ο Γ. Αλογοσκούφης, σε άλλο σημείο της εισηγητικής ομιλίας του, αναφέρθηκε αναλυτικά στα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αύξηση των εξαγωγών, καθώς και στη σημαντική συμβολή του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) στην προσπάθεια αύξησης αυτών, ενώ, ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, υποστήριξε: «Παρατηρούμε ξεκάθαρα πως τα θετικά αποτελέσματα της πολιτικής μας για την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές παγιώνονται. Αυτό μας δίνει δύναμη για να προχωρήσουμε ακόμη περισσότερο. Για να πρωτοπορήσουμε και να προσφέρουμε στις ελληνικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα να διεισδύσουν με επιτυχία στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού. Έχω την πεποίθηση ότι η επιτυχία της εξαγωγικής μας πολιτικής θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερα οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία μας. Πρέπει όλοι μας να συνεχίσουμε με τον ίδιο ζήλο το έργο μας».

 

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών στο Εθνικό Συμβούλιο Εξαγωγών, έχει ως εξής:

 

«Κυρίες και κύριοι,

Σας καλωσορίζω στην 9η συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών.

Στην προηγούμενη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, τον περασμένο Φεβρουάριο, είχα αναφερθεί στις πρώτες ενθαρρυντικές εξελίξεις που είχαμε από το μέτωπο των εξαγωγών με βάση τα στοιχεία του ενδεκαμήνου του 2005. Πράγματι, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, το 2005 παρουσιάσθηκε μια πολύ σημαντική αύξηση των εξαγωγών κατά 13,1% για το σύνολο του έτους σε σχέση με το προηγούμενο. Μια αύξηση πολύ μεγαλύτερη από τον ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, κάτι που σημαίνει, τελικά, και τη σημαντική αύξηση της συνεισφοράς τους στην ανάπτυξη.

Σήμερα, μπορούμε πλέον να πούμε με σχετική ασφάλεια ότι η θετική απόδοση της νέας εξαγωγικής πολιτικής που εγκαινιάσαμε πριν από δύο χρόνια, τον Ιούνιο του 2004, παγιώνεται. Παγιώνεται, παρά τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που υπάρχουν, δημιουργώντας νέες προοπτικές για την οικονομία μας, νέες ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις, νέες δυνατότητες για τους εργαζομένους. Το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους οι εξαγωγές μας αυξήθηκαν κατά 17,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Αυτό δείχνει ότι η αύξηση των εξαγωγών δεν έχει συγκυριακό χαρακτήρα, αλλά οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα μέτρα και τις δράσεις, στις μεταρρυθμίσεις και τις πρωτοβουλίες που υλοποίησε και που υλοποιεί η Κυβέρνηση για την ανάταξη της οικονομίας μας. Διότι η αύξηση των εξαγωγών είναι ασφαλώς αποτέλεσμα της προσπάθειας των επιχειρήσεων, αλλά είναι αποτέλεσμα και της νέας εξαγωγικής πολιτικής της Κυβέρνησης και είναι αποτέλεσμα και της εξυγίανσης της οικονομίας, της ενθάρρυνσης της επιχειρηματικότητας και της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας, η οποία πιστοποιείται και από την έκθεση του Institute for Management Development για το 2005.

Η ελληνική οικονομία παρουσιάζει σαφή βελτίωση σε όλους τους επιμέρους δείκτες. Σε σχέση με το 2004, θα έλεγε κανείς ότι η βελτίωση αυτή είναι εντυπωσιακή. Αυτό οφείλεται στη συνεπή εφαρμογή του σχεδίου μας για την οικονομία. Ενός σχεδίου αποτελεσματικού που στοχεύει στην αντιμετώπιση των μεγάλων αδυναμιών που παραλάβαμε. Έχουμε χειροπιαστά αποτελέσματα:

o Ο ρυθμός ανάπτυξης το 2005, παρά τις δυσκολίες στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και τη δημοσιονομική προσαρμογή στην οποία είμαστε υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε, έφθασε το 3,7%. Το δε πρώτο τρίμηνο του 2006 επιταχύνθηκε και έφθασε στο 4,1%. Είναι επίσης σημαντικό να αναφέρω ότι η ανάπτυξη προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα και όχι από την αύξηση των δημοσίων δαπανών, όπως γινόταν στο παρελθόν. Αντιθέτως, η συμμετοχή των δημοσίων δαπανών στο ΑΕΠ μειώνεται σταδιακά και από το 48,2% του ΑΕΠ το 2004 μειώθηκε στο 45,4% του ΑΕΠ το 2005 και μειώνεται στο 44,7% το 2006.

o Η σύγκλιση με την Ευρωπαϊκή Ένωση επιταχύνεται. Με ρυθμό διπλάσιο της περιόδου 1994-2004. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ από 75,5% του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 15 το 2004, ανέβηκε στο 77,3% το 2005 και αναμένεται να φθάσει στο 80% ως το τέλος του 2007.

o Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 1,7 εκατοστιαίες μονάδες και ανέρχεται πλέον στο 60,4% από 58,7% το πρώτο τρίμηνο του 2004.

o Η ανεργία υποχώρησε στο 9,7% το πρώτο τρίμηνο του 2006 από 11,3% το πρώτο τρίμηνο του 2004.

o Οι επενδύσεις αυξήθηκαν στο πρώτο τρίμηνο του 2006 κατά 6,9%.

o Το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώνεται για πρώτη φορά από την ένταξή μας στην ΟΝΕ κάτω από το όριο του 3%, στο 2,6% του ΑΕΠ από 6,9% το 2004.

o Το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αποκλιμακώνεται. Από 109,3% του ΑΕΠ το 2004 στο 107,9% του ΑΕΠ το 2005 και στο 104,8% ως το τέλος του 2006.

o Οι εξαγωγές, που αποτελούν βασικό παράγοντα για την πρόοδο της οικονομίας μας και την ευημερία των πολιτών, ενισχύονται.

Η θετική πορεία των εξαγωγών το προηγούμενο διάστημα δεν σημαίνει ωστόσο ότι υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασμό. Δεν υπάρχει καμία τέτοια πολυτέλεια. Αντιθέτως, υπάρχουν ακόμη σημαντικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Στο διάστημα που πέρασε από την τελευταία συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών αντιμετωπίσαμε πολλές από αυτές τις προκλήσεις. Έγιναν ορισμένα σαφή και καλά προσδιορισμένα βήματα για την οργάνωση και τον συντονισμό της πολιτικής μας για την εξωστρέφεια. Βήματα που όφειλαν να έχουν γίνει εδώ και πολλά χρόνια.

1. Προχωρήσαμε στην ανασυγκρότηση και την πλήρη στελέχωση της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνούς Οικονομικής Πολιτικής, η οποία είναι πλέον σε πλήρη σύνθεση και έχει την ευθύνη υλοποίησης και συντονισμού της διεθνούς οικονομικής πολιτικής. Δηλαδή την ευθύνη επί θεμάτων:

o Πολιτικής Εξωτερικού Εμπορίου,

o Εμπορικής Άμυνας, δηλαδή την προστασία από αθέμιτες πρακτικές (ντάμπιγκ, λαθρεμπόριο, τελωνειακές διαδικασίες),

o Διεθνών Οργανισμών,

o Συντονισμού Εξαγωγικής Πολιτικής, και

o Διεθνών Οικονομικών Εξελίξεων και Συνεργασίας, δηλαδή την ανάλυση των διμερών εμπορικών ροών και σχέσεων.

2. Ψηφίσαμε τον Νόμο 3470/2006 που θεσμοθετεί το Εθνικό Συμβούλιο Εξαγωγών σε επίσημο συμβουλευτικό όργανο της Κυβέρνησης για θέματα σχετικά με την εξαγωγική πολιτική της χώρας. Το Εθνικό Συμβούλιο Εξαγωγών καθίσταται πλέον και συντονιστικό όργανο όλων των φορέων που εμπλέκονται στην εξαγωγική πολιτική αγαθών και υπηρεσιών. Αυτό σημαίνει ότι η αναβάθμιση της συμβολής του στην αποτελεσματική προώθηση των εξαγωγών θα επιφέρει ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι με το να αποκτήσει το Συμβούλιο έναν θεσμικό χαρακτήρα, ικανοποιήθηκε ένα πάγιο αίτημα των εκπροσώπων των εξαγωγικών φορέων της χώρας, αλλά και όλων όσοι προσφέρουν συναφείς υπηρεσίες. Και αυτό, γιατί με το αυξημένο κύρος του Συμβουλίου θα επιλύονται με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τα όποια προβλήματα ανακύπτουν κατά τη διαδικασία εξαγωγής και διακίνησης αγαθών και υπηρεσιών.

Με τον Νόμο 3470/2006 ρυθμίζονται σημαντικά θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου και της συγκρότησής του. Οι αρμοδιότητες του Συμβουλίου συνοψίζονται στην υποβολή προτάσεων για λήψη μέτρων, αφενός διευκόλυνσης του εξαγωγικού εμπορίου και αφετέρου χάραξης της εθνικής στρατηγικής εξαγωγών. Η συγκρότηση και η λειτουργία του Συμβουλίου επίσης ρυθμίζεται με τον παραπάνω Νόμο. Η σημασία της σύστασης της Διαρκούς Εκτελεστικής Επιτροπής, η οποία προβλέπεται να συνεπικουρεί το Συμβούλιο, είναι μεγάλη, καθώς θα αντιμετωπίζονται σε επίπεδο Γενικών Διευθυντών Υπουργείων τα ποικίλα διοικητικής φύσεως θέματα που σχετίζονται με την εξαγωγική δραστηριότητα.

3. Συγκροτήσαμε Μόνιμη Επιτροπή για τη Διευκόλυνση και την Απλούστευση των Διαδικασιών του Διεθνούς Εμπορίου, στο πλαίσιο της πολιτικής εξωστρέφειας, με στόχο τη μείωση του κόστους εμπορικών συναλλαγών και τη βελτίωση του εν γένει εμπορικού περιβάλλοντος. Βασική αποστολή της Επιτροπής είναι:

o η μελέτη θεμάτων συναφών με τη διευκόλυνση και την απλούστευση των διαδικασιών του Διεθνούς Εμπορίου, και

o η εισήγηση μεθόδων και πολιτικών που θα υποστηρίξουν την προσπάθεια για ταχύτερη και ασφαλέστερη διανομή αγαθών με μειωμένο κόστος, σε όφελος της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Στην Επιτροπή συμμετέχουν υψηλόβαθμα στελέχη φορέων του Δημοσίου αλλά και του Ιδιωτικού τομέα της Ελληνικής Οικονομίας. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα υποστήριξης της Επιτροπής από υποεπιτροπές και ομάδες εμπειρογνωμόνων, προκειμένου να καταστεί εφικτή η εμπεριστατωμένη μελέτη και εφαρμογή εξειδικευμένων στρατηγικών, ανά ομάδες χωρών των οποίων οι αγορές εντάσσονται στις Ελληνικές προτεραιότητες. Η σύνδεση της Μόνιμης Επιτροπής με το Εθνικό Συμβούλιο Εξαγωγών έχει επίσης ρυθμιστεί στην απόφαση σύστασης και ήδη έχουν ξεκινήσει οι σχετικές ενέργειες για την πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής

Παράλληλα, στο διάστημα των περασμένων πέντε μηνών, ελήφθησαν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση του εξαγωγικού εμπορίου:

1. Προχωρούμε στην ενημέρωση προς τους ενδιαφερόμενους φορείς (Επιμελητήρια, Σύνδεσμοι Βιομηχάνων / Βιοτεχνών / Εξαγωγέων, ΟΠΕ κλπ.) σχετικά με τον Κανονισμό 3286/94 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους Εμπορικούς Φραγμούς που αποτελεί μέτρο εμπορικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κατάργηση των εμποδίων στο εμπόριο και το άνοιγμα των αγορών τρίτων χωρών για τους Ευρωπαίους Εξαγωγείς. Ο Κανονισμός αυτός αποτελεί το νομικό μέσο που παρέχει στις επιχειρήσεις και στις βιομηχανίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τις Ενώσεις τους, καθώς και στα Κράτη- Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το δικαίωμα να υποβάλλουν καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αποτελεί περισσότερο επιθετικό, παρά αμυντικό μέσο. Ο Κανονισμός Εμπορικών Φραγμών έχει ευρύ πεδίο εφαρμογής και ισχύει για τα εμπορεύματα, τις υπηρεσίες και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.

2. Στο πλαίσιο της άσκησης της ενιαίας εμπορικής πολιτικής της Ε.Ε. και της λήψης μέτρων εμπορικής άμυνας, υποστηρίχθηκαν τα ελληνικά συμφέροντα στις αρμόδιες Επιτροπές και Ομάδες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ειδικότερα σε ό,τι αφορά:

o τους κλάδους της ελληνικής βιομηχανίας που εμφανίζουν σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα όπως για παράδειγμα της Κλωστοϋφαντουργίας και του Ετοίμου Ενδύματος, της Υποδηματοποιίας, των Χαλυβουργικών Προϊόντων και των Προϊόντων Αλουμινίου.

o τα ελληνικά συμφέροντα σε υποθέσεις επιβολής δασμών, αντιντάμπινγκ και αντεπιδοτήσεων και για άλλα προϊόντα ιδιαίτερου ελληνικού ενδιαφέροντος.

o τα μέτρα εμπορικής άμυνας για έμμεση στήριξη σε βιώσιμες επιχειρήσεις ώστε να μπορούν, χωρίς αθέμιτες εμπορικές πρακτικές τρίτων χωρών, να αναπτύσσουν την εξαγωγική δραστηριότητά τους.

3. Εκδόθηκε απόφαση που αφορά στην τροποποίηση της Εθνικής Γενικής Άδειας Εξαγωγών Ειδών και Τεχνολογίας Διττής Χρήσης, με σκοπό την περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών και τη διευκόλυνση των εξαγωγέων.

4. Στις 16 Ιουνίου 2006, υπογράφηκε στην Κέρκυρα από τους αρμόδιους Υπουργούς της Ελλάδας – που εκπροσωπήθηκε από τον συνάδελφο κ. Μπέζα – της Αυστρίας, της Κροατίας, της Σλοβενίας, της Σερβίας-Μαυροβουνίου και της ΠΓΔΜ, το Πρωτόκολλο για τη διασυνοριακή συνεργασία κατά μήκος του Πανευρωπαϊκού οδικού Άξονα 10. Ο Άξονας 10, που ακολουθεί την πορεία Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Ζάγκρεμπ – Λουμπλιάνα – Σάλτσμπουργκ, είναι ο παραδοσιακός δρόμος σύνδεσης της Νοτιοανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης, ένας δρόμος που εξυπηρέτησε με επάρκεια τις μεταφορές για περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες μετά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το Πρωτόκολλο αυτό σκοπεύει να διευκολύνει την αποτελεσματική ροή προσώπων και εμπορευμάτων κατά μήκος του Άξονα 10, ενδυναμώνοντας τη συνεργασία και το συντονισμό των χωρών στα συνοριακά σημεία διέλευσης. Για την επίτευξη του στόχου θα απαιτηθεί η δημιουργία κατάλληλου πλαισίου αρχών, όπως η απλοποίηση και εναρμόνιση διαδικασιών, διοικητικών εγγράφων και γραφειοκρατικών απαιτήσεων που απαιτούνται για όλα τα συνοριακά σημεία διέλευσης. Αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό τη συνολική αποτελεσματικότητα του Άξονα 10 και επομένως την ελκυστικότητα του συγκριτικά με άλλες μεταφορικές οδούς. Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία που θα βοηθήσει σημαντικά τις εξαγωγικές επιχειρήσεις μας, και ειδικά αυτές της Βορείου Ελλάδος.

Επίσης, σχεδιάζουμε τα ακόλουθα μέτρα για την ενίσχυση των εξαγωγών και την ακόμα πιο αποτελεσματική υλοποίηση της εξαγωγικής μας πολιτικής:

1. Έχουμε ξεκινήσει την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για το εξωτερικό εμπόριο. Βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας η τροποποίηση του Νόμου 936/79 και των διατάξεων του Νομοθετικού Διατάγματος 3999/59 που αποτελούν ένα παρωχημένο πλαίσιο για το εξωτερικό εμπόριο με ένα νέο, σύγχρονο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της σημερινής εποχής νομοθέτημα. Βασική αρχή του θα είναι η πλήρης ελευθερία των εμπορικών συναλλαγών, επιτρέποντας στο Κράτος να παρεμβαίνει μόνον όταν αυτό επιτάσσεται βάσει διεθνών υποχρεώσεων της χώρας από τη συμμετοχή της σε διεθνείς οργανισμούς και Συνθήκες, ή σε περιπτώσεις καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

2. Αποφασίσθηκε η μηχανογράφηση του Γενικού Μητρώου Εξαγωγέων. Βρισκόμαστε πλέον στο στάδιο της προκήρυξης διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια εξοπλισμού. Έτσι, θα διαμορφωθεί ο εξαγωγικός χάρτης της χώρας μας με πληροφορίες για την κατηγορία και την προέλευση – κατά περιοχή της χώρας -των προϊόντων που εξάγουμε, καθώς και τον προορισμό τους και θα επιτευχθεί και η λεπτομερής καταγραφή των εξαγωγικών επιχειρήσεων της χώρας μας.

3. Σχεδιάζεται η πλήρης αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχονται από τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα για την απλοποίηση και την επιτάχυνση των διαδικασιών που απαιτούνται για τις εξαγωγές προϊόντων Ειδικού Καθεστώτος Ελέγχου, π.χ. λογισμικό και αμυντικά προϊόντα.

Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ συνοπτικά και στις τρέχουσες εξελίξεις στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

Μετά την πραγματοποίηση της 6ης Υπουργικής Διάσκεψης στο Χονγκ Κονγκ από 13 έως 18 Δεκεμβρίου 2005 και την υιοθέτηση κειμένου Διακήρυξης, ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις στη Γενεύη και στο Λονδίνο, με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση του Γύρου εντός της συμφωνημένης προθεσμίας στο τέλος του έτους.

Ωστόσο, η πορεία των διαπραγματεύσεων δεν είναι ικανοποιητική. Τον Ιούνιο 2006 οι πρόεδροι των Ομάδων για την αγορά των γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων κατέθεσαν σχέδια διαπραγματευτικών μεθόδων για τους δύο αυτούς τομείς που συζητήθηκαν κατά την Υπουργική συνάντηση του ΠΟΕ στη Γενεύη από τις 29 Ιουνίου ως την 1η Ιουλίου. Τα κείμενα αυτά χαρακτηρίζονταν από μεγάλη ασάφεια. Οι βασικοί «παίκτες» δεν υποχώρησαν από τη θέσεις τους και η συνάντηση κατέληξε σε αποτυχία.

Δυστυχώς, παρατηρείται λοιπόν ένα αδιέξοδο το οποίο έρχεται σε αντίθεση με την επιθυμία όλων να ολοκληρωθεί επιτυχώς ο τρέχων γύρος διαπραγματεύσεων. Όμως, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορεί να είναι ο μόνος που κάνει παραχωρήσεις. Η Ε.Ε., με την προσφορά της του Οκτωβρίου 2005, πραγματοποίησε το ύψιστο των παραχωρήσεων που μπορεί να κάνει. Αναμένει δε από τους συμβαλλόμενους εταίρους αντίστοιχες κινήσεις, ενώ εμμένει στη στρατηγική της, για:

§ Την επίτευξη παράλληλης προόδου σε όλους τους τομείς των διαπραγματεύσεων, με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω υποχωρήσεων στη γεωργία,

§ Την παροχή διευκολύνσεων προς τις αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά και τη διαφοροποίηση μεταξύ αυτών που πραγματικά έχουν ανάγκη παροχής βοήθειας.

§ Την ανάληψη πρωτοβουλιών για την επιτυχή έκβαση του Γύρου.

Πριν κλείσω, δεν πρέπει να παραλείψω να αναφερθώ στη σημαντική συμβολή που είχε μέχρι σήμερα και ο ΟΠΕ στην υλοποίηση της εξαγωγικής μας πολιτικής. Λειτουργώντας ως ένας πολλαπλασιαστής της εξαγωγικής προσπάθειας της κάθε επιχείρησης, έχει συμβάλλει καθοριστικά στην επιτυχία της εξαγωγικής προσπάθειας. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι σύγχρονες τεχνικές προώθησης προϊόντων ο ΟΠΕ κτίζει μια νέα ταυτότητα για τα ελληνικά προϊόντα και ένα ευρύ δίκτυο για τη διαφήμισή τους και την προώθησή τους στους καταναλωτές του εξωτερικού. Με την έντονη δραστηριότητα που έχει αναπτύξει, έχει καταφέρει να ενισχύσει σημαντικά την παρουσία της χώρας μας στις μεγάλες αγορές-στόχους, σύμφωνα με τις τρεις βασικές προτεραιότητες που είχαμε θέσει προ διετίας για την εξαγωγική μας πολιτική και να ανοίξει νέες αγορές για τις εξαγωγές μας. Έχω τη βεβαιότητα ότι τα αποτελέσματα της δουλειάς του ΟΠΕ θα γίνουν ακόμα πιο εμφανή στο προσεχές διάστημα.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι ο ΟΠΕ κατόρθωσε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2006 να υλοποιήσει όσες δράσεις είχε πραγματοποιήσει μέσα στο 2005, ξεπερνώντας τις προσδοκίες. Παράλληλα, υλοποιεί το πρόγραμμα προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου στις αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά και της Αυστραλίας, μέσα από την ανάδειξη της ελληνικής κουζίνας και γαστρονομίας, σε συνεργασία με επτά μεγάλες τυποποιητικές επιχειρήσεις. Επίσης, ανάμεσα σε πολλές άλλες δράσεις, προγραμματίζουμε μια επιχειρηματική αποστολή στην Κίνα τον ερχόμενο Οκτώβριο, με σαφή στόχευση για την προώθηση συγκεκριμένων τομέων, από τα τρόφιμα ως την υψηλή τεχνολογία και την καινοτομία. Στην αποστολή αυτή, από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών θα ηγηθώ εγώ και θα συμμετάσχει ο κ. Φώλιας. Ήδη, βρισκόμαστε σε επαφή μαζί σας για να συγκροτήσουμε μια μεγάλη επιχειρηματική αποστολή, ώστε να πάμε οργανωμένα με συγκεκριμένες επιδιώξεις, με συγκεκριμένους στόχους. Και, βεβαίως, να δώσουμε συνέχεια στην πολύ επιτυχημένη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κίνα πριν από μερικούς μήνες. Έχουν προγραμματιστεί να γίνουν συγκεκριμένες συναντήσεις κατά την επίσκεψη αυτή, με στόχο την επίτευξη του μέγιστου δυνατού αποτελέσματος.

Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι παρατηρούμε ξεκάθαρα πως τα θετικά αποτελέσματα της πολιτικής μας για την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές παγιώνονται. Αυτό μας δίνει δύναμη για να προχωρήσουμε ακόμη περισσότερο. Για να πρωτοπορήσουμε και να προσφέρουμε στις ελληνικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα να διεισδύσουν με επιτυχία στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού. Έχω την πεποίθηση ότι η επιτυχία της εξαγωγικής μας πολιτικής θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερα οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία μας. Πρέπει όλοι μας να συνεχίσουμε με τον ίδιο ζήλο το έργο μας. Ο ρόλος του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών έχει βαρύνουσα σημασία στην προσπάθεια για την οικονομική πρόοδο και την κοινωνική ευημερία».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *