11.05.2016 – Κ. Μητσοτάκης: «Κόφτης υπήρχε. Πράγματι. Και καλώς υπήρχε. Ένα είδος κόφτη υπήρχε το 2014 και είχε ψηφιστεί»

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ
Με τον Δημήτρη Μαρούλη

 

«Το τίμημα της ανικανότητας της κυβέρνησης Τσίπρα –Καμμένου το πληρώνει πάρα πολύ ακριβά ο Έλληνας πολίτης», υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ, εξαπολύοντας δριμεία επίθεση στην κυβέρνηση για την πολιτική που ακολουθεί στην οικονομία, αλλά και στους άλλους τομείς.

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας αφού επισήμανε ότι ο Αλέξης Τσίπρας λέει ψέματα στον ελληνικό λαό, τόνισε πως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στο μείγμα των μέτρων που λαμβάνονται και ζήτησε για άλλη μία φορά τη διεξαγωγή εκλογών: «Εμείς θα εξακολουθούμε να ζητάμε εκλογές με ένταση διότι πιστεύουμε ότι αυτή η κυβέρνηση πρέπει να φύγει το συντομότερο δυνατόν», ανέφερε χαρακτηριστικά, κατά τη διάρκεια της συνομιλίας του με τον δημοσιογράφο Πάνο Χαρίτο.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ, έχει ως εξής:

«Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Λοιπόν, όπως είχαμε προαναγγείλει κοντά μας εδώ στο στούντιο είναι ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης. Κύριε Πρόεδρε, καλησπέρα.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Καλησπέρα, κύριε Χαρίτο.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Καλώς ήρθατε στην ΕΡΤ.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Να είστε καλά.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Ευχαριστώ μάλλον που είστε μαζί μας απόψε.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Εγώ σας ευχαριστώ.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Να ξεκινήσω από αυτό που είδαμε; Να ξεκινήσω από τα σχολεία τα ολοήμερα;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Βεβαίως.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Γιατί επιλέξατε ένα ολοήμερο σήμερα;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, η επίσκεψή μου στο πρώτο ολοήμερο σχολείο της Αργυρούπολης σηματοδοτεί το έντονο ενδιαφέρον το οποίο έχει η Νέα Δημοκρατία για τη δημόσια παιδεία.

Με την επίσκεψή μου αυτή θέλω να αναδείξω τον έντονο προβληματισμό μας για το γεγονός ότι μια κατηγορία ολοήμερων, τα ενισχυμένα ολοήμερα, υποβαθμίζονται με πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας. Και συρρικνώνεται το ωράριό τους. Αλλά αυτό το οποίο θεωρώ ότι είναι πιο σημαντικό είναι ότι περιορίζεται το γνωστικό εύρος των αντικειμένων που διδάσκονται σε αυτά τα σχολεία.

Μίλησα με δασκάλους, μίλησα και με μαθητές. Τα πιο δημιουργικά μαθήματα τα οποία διδάσκονται σήμερα στα δημοτικά σχολεία είναι μαθήματα τα οποία διδάσκονται στη λεγόμενη ελεύθερη ζώνη. Και δυστυχώς αυτά περιορίζονται δραστικά. Και δεν καταλαβαίνω πραγματικά γιατί η Κυβέρνηση ακολουθεί αυτόν τον δρόμο. Σε μια εποχή που θα πρέπει να στηρίζουμε δεξιότητες, ταλέντα θα πρέπει ακριβώς αυτές τις πρωτοβουλίες να τις αγκαλιάσουμε.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Να εικάσω, να υποθέσω ότι από τη δική σας οπτική θα μπορούσε να κρατηθεί το ολοήμερο σχολείο όπως υφίσταται σήμερα;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Όχι μόνο θα μπορούσε, αλλά θα έπρεπε όλα τα σχολεία – γιατί δεν είναι όλα τα σχολεία ολοήμερα με ενισχυμένο ωράριο – να προσφέρουν αυτές τις ευκαιρίες. Και αυτή ακριβώς θα είναι και η δική μας πολιτική.
Και να πω και κάτι, γιατί άκουσα πάλι τον Υπουργό τον κ. Φίλη να λέει τα συνηθισμένα τα οποία πάντα λέει όταν αναφέρεται σε εμένα. Έχει ταξικό πρόσημο η πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση από τη στιγμή που άνεργοι δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στις διευρυμένες υπηρεσίες που προσφέρει το ολοήμερο. Οι πιο αδύναμοι, δηλαδή, είναι αυτοί που δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση. Προσέξτε, υπάρχουν και άνεργοι οι οποίοι μπορούν να δουλεύουν μαύρη εργασία ακριβώς γιατί δεν μπορούν να βρουν μια κανονική εργασία.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Και άρα δεν μπορούν να φέρουν ένα χαρτί στο σχολείο για να πιστοποιήσουν ότι εργάζονται και οι δύο, ναι.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Και δεν μπορούν να φέρουν ένα χαρτί στο σχολείο για να μπορούν να πιστοποιήσουν ότι εργάζονται.
Λοιπόν, αυτά τα περί ταξικού προσήμου εγώ προσωπικά τα ακούω βερεσέ, διότι η πολιτική αυτής της Κυβέρνησης ακριβώς χτυπάει τους πιο αδύναμους.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Να έρθουμε λίγο στο ”δια ταύτα”; Πώς θα μπορούσε να συνεχιστεί το ολοήμερο σχολείο; Φαντάζομαι έχετε κάνει μία εργασία, έχετε μία μελέτη, με δεδομένο ότι τα μνημονιακά μέτρα, τα οποία έχουμε αποδεχθεί, έχουμε ψηφίσει ως χώρα, δεν σου επιτρέπουν να κάνεις νέες προσλήψεις για να αντικαταστήσεις αυτούς που φεύγουν από το σύστημα εκπαίδευσης, ακόμα και οι ανάγκες σε αναπληρωτές δεν καλύπτονται τις περισσότερες χρονιές. Φυσικά δεν ξέρω αν θα καλυφθούν όλες του χρόνου.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Καταρχάς αυτό που θέλω να αποσαφηνίσω είναι ότι εμείς είχαμε καταφέρει να καλύψουμε ανάγκες σε αναπληρωτές μέσα από προγράμματα ΕΣΠΑ και είχαμε καταφέρει να μην έχουμε ουσιαστικά κενά στα σχολεία.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Άρα η πρόταση είναι αυτή; Το ΕΣΠΑ;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Όχι μόνο. Δεν είναι μόνο αυτή η πρόταση. Η πρόταση είναι ότι χρειάζεται να ξαναδούμε συνολικά τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου Παιδείας. Χρειάζεται να επιστρέψουν στις τάξεις μία σειρά από αποσπασμένοι καθηγητές οι οποίοι δυστυχώς δεν προσφέρουν υπηρεσίες εκεί που πραγματικά είναι απαραίτητες.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Αυτοί πόσοι είναι;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Είναι χιλιάδες αυτοί.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Υπάρχει αριθμός; Είναι χιλιάδες; Υπάρχει τετραψήφιος αριθμός;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Υπάρχουν και πάρα πολλές διοικητικές υπηρεσίες και βαριές διοικητικές δομές, στο Υπουργείο Παιδείας οι οποίες, κατά την άποψή μου δεν θα ήταν απαραίτητες και θα μπορούσε να συρρικνωθούν προς όφελος των δασκάλων και των καθηγητών που θα επιστρέψουν στην τάξη.

Υπάρχει ένα ζήτημα φιλοσοφίας. Εγώ δεν άκουσα το Υπουργείο να υπερασπίζεται το γνωστικό εύρος των ολοήμερων σχολείων. Και θα ήθελα πραγματικά να ακούσω την απάντηση του Υπουργείου αν το πρόβλημα είναι καθαρά ανθρωπίνων πόρων ή αν είναι ένα πρόβλημα διαφορετικής φιλοσοφίας για το πώς αντιλαμβανόμαστε τη μόρφωση των νέων παιδιών. Γιατί νομίζω ότι είναι το δεύτερο και δεν είναι το πρώτο.

Και να σας πω και κάτι; Η Ελλάδα έχει ένα μεγάλο αριθμό δασκάλων και καθηγητών σε σχέση με τον πληθυσμό της, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Πιστεύω, λοιπόν, ότι υπάρχει η δυνατότητα καλύτερης αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού χωρίς να καταφεύγουμε πάντα σε προσλήψεις προσωπικού, με σχέση όχι μονιμότητας, δίνοντας μεγαλύτερη εργασιακή ασφάλεια στους δασκάλους και στους καθηγητές οι οποίοι επιτελούν ένα καθήκον σε πολύ δύσκολες συνθήκες.

Αν θέλουμε πραγματικά να επενδύσουμε στην παιδεία, θα πρέπει να δούμε με ένα διαφορετικό οπτικό μάτι το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης.

Αυτό το έκαναν χώρες οι οποίες επένδυσαν στην παιδεία και οι οποίες είδαν τη μακροπρόθεσμη επένδυση στην παιδεία ως την καλύτερη διαρθρωτική αλλαγή για να βγούμε από την κρίση.

Λυπάμαι, αλλά δεν βλέπω αυτή την λογική. Και μιλάω κυρίως για το δημόσιο σχολείο, διότι ως προς την ιδιωτική εκπαίδευση εκεί ο ταξικός πόλεμος της Κυβέρνησης σε οτιδήποτε είναι ιδιωτικό είναι δεδομένο. Η Κυβέρνηση αν μπορούσε να κλείσει όλα τα ιδιωτικά σχολεία θα τα έκλεινε. Αλλά τα ιδιωτικά σχολεία αφορούν το 10% των μαθητών. Το δημόσιο σχολείο, αφορά στο 90% των μαθητών.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Για να κλείσουμε το θέμα αυτό, φαντάζομαι ότι μια και αναφερθήκατε πριν στο ότι υπάρχουν ακόμα δάσκαλοι, καθηγητές, οι οποίοι βρίσκονται αποσπασμένοι αντί να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, για να το πω έτσι λαϊκά, εκεί που χρειάζονται σε σχολεία, είναι ένα στοιχείο στο οποίο θα δώσετε έμφαση τις επόμενες μέρες γιατί μιλήσατε για χιλιάδες.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Θα δώσουμε συνολικά έμφαση στην πρότασή μας για την παιδεία. Ξέρετε ότι το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας αυτή τη στιγμή είναι υπό διαμόρφωση. Ήδη έχουμε καταθέσει κάποιες πρώτες προτάσεις, αλλά δεν έχουμε ακόμα καταθέσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα. Έχουμε καταφέρει, όμως, κάτι πάρα πολύ σημαντικό για τα δεδομένα της Νέας Δημοκρατίας στο πλαίσιο της συνολικής προσπάθειας που κάνουμε να αλλάξουμε την εικόνα και τη δομή του Κόμματος.

Να απευθυνθούμε σε πάρα πολλούς ανθρώπους και έξω από τη Νέα Δημοκρατία για να μας βοηθήσουν εθελοντικά στη σύνταξη του προγράμματος.
Είχα δεσμευτεί, κύριε Χαρίτο, ότι μέσα 111 μέρες θα κάνω μία σειρά από αλλαγές στη Νέα Δημοκρατία. Τις έκανα όλες. Ότι είπα το έκανα. Και αυτό νομίζω ότι είναι σημαντικό. Διότι, αν δεν πείσουμε τους πολίτες ότι βάζουμε σε τάξη το σπίτι μας, και ως προς τα οικονομικά, αλλά και να ανοίξουμε τη Νέα Δημοκρατία πραγματικά σε νέες δυνάμεις, σε νέους ανθρώπους, σε τεχνοκράτες που θέλουν να προσφέρουν, τότε δεν μπορούμε, προφανώς, να πείσουμε και τους πολίτες ότι μπορούμε να βάλουμε τη χώρα σε τάξη την επόμενη μέρα.

Άρα, μέσα από τον προγραμματικό λόγο ο οποίος διαμορφώνεται και μέσα από το άνοιγμα που κάνουμε σε όλες τις δημιουργικές δυνάμεις της κοινωνίας τις οποίες θέλουμε να αγκαλιάσουμε, θα δώσουμε και στους πολίτες και στους καχύποπτους την εικόνα και την πίστη ότι πραγματικά η Νέα Δημοκρατία μπορεί να τους εκφράσει.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Να πάμε γρήγορα στο επόμενο θέμα. Έχω πολλά σημειωμένα και απλωμένα εδώ μπροστά μου. Διαπραγμάτευση. Το σχόλιο της Νέας Δημοκρατίας βλέπω: σκληρά μέτρα, φωτιά, βαριά μέτρα για νοικοκυριά είπατε, αβέβαιη ρύθμιση για το χρέος. Να ξεκινήσω από το χρέος; Να ξεκινήσω από το δεύτερο;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ναι, βεβαίως.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Να ξεκινήσω από το δεύτερο. Είναι ένα νέο στοιχείο στο κάδρο, είναι ένα θετικό στοιχείο το οποίο μπαίνει στο κάδρο πλέον ή όχι;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, δέσμευση για την απομείωση του χρέους υπήρχε από το Νοέμβριο του 2012. Πράγματι δεν εφαρμόστηκε και υπάρχει και μια ευθύνη των Ευρωπαίων. Μόνο που αυτό το οποίο ισχυρίζεται ότι πέτυχε η Κυβέρνηση δεν είναι τίποτα συγκεκριμένο.

Δείτε τις δηλώσεις του κ. Σόιμπλε σήμερα. Μιλάει για το 2018. Και το ίδιο το ανακοινωθέν του Eurogroup έχει δυο επιφυλάξεις. Υπό όρους και υπό προϋποθέσεις θα γίνει μια απομείωση του χρέους. Η απομείωση του χρέους σήμερα είναι απαραίτητη αλλά προσέξτε, είναι απαραίτητη και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Δεν είναι θετικό το ότι ξεκινάει μια κουβέντα για το χρέος; Δεν είναι θετικό; Να βάλω ένα στοιχείο ακόμα; Ότι ακόμα και ο κος Σόιμπλε ο οποίος ήταν ο πλέον σκληροπυρηνικός απέναντι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο το συζητάει πλέον και διατείνεται διαφορετικά;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Θετικό είναι, κύριε Χαρίτο, αλλά δεν είναι κάτι καινούργιο. Και το τίμημα το οποίο καλούμαστε να πληρώσουμε είναι πάρα πολύ βαρύ.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Είπατε ότι δεν είναι κάτι καινούργιο.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Όχι, δεν είναι κάτι καινούργιο. Σας είπα ότι η συζήτηση για το χρέος είχε ξεκινήσει στους ευρωπαϊκούς κύκλους από το Νοέμβριο του 2012 και σήμερα ακόμα ρητή δέσμευση για το χρέος δεν έχουμε πάρει. Κανείς δεν θα σας πει ότι δεν είναι καλό να υπάρχει μια απομείωση του χρέους. Όσο μεγαλύτερη τόσο το καλύτερο. Το αυτονόητο λέω.

Το ερώτημα είναι με τι κόστος και με τι συνέπειες. Θέλω να επισημάνω κάτι το οποίο δεν έχει αναδειχθεί επαρκώς και το οποίο το θεωρώ εξαιρετικά προβληματικό, στις ανακοινώσεις οι οποίες έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Υπάρχει μια δέσμευση της Κυβέρνησης, της χώρας εν προκειμένω, για πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% μέχρι τα μέσα της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα και 3,2% μέχρι το 2030. Κύριε Χαρίτο, πιστεύω ότι αυτά τα πρωτογενή πλεονάσματα αυτής της έκτασης για τόσα πολλά χρόνια δεν είναι επιτεύξιμα.

Θέλω, λοιπόν, να είμαι απολύτως σαφής και ξεκάθαρος σε αυτό. Μπορούμε ενδεχομένως να πετύχουμε υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για λίγο χρόνο, αλλά να δεσμευτούμε αυτή τη στιγμή ως χώρα σε πρωτογενή πλεονάσματα για τα επόμενα 15 χρόνια της τάξης του 3,5% θεωρώ ότι είναι κάτι το οποίο δεν είναι εφικτό. Θεωρώ ότι είναι κάτι το οποίο θα μας καταδικάσει μονίμως σε πολιτικές λιτότητας και τελικά θα επιβάλει, προσέξτε, ένα αέναο μνημόνιο.

Το 4ο μνημόνιο μπορεί να είναι ένα συνεχές μνημόνιο επιτήρησης της χώρας και σίγουρα δεν είναι αυτό το οποίο σήμερα χρειαζόμαστε.

Και ένας από τους λόγους που βρεθήκαμε σε αυτό το αδιέξοδο είναι διότι το μείγμα των μέτρων το οποίο προτείνει η Κυβέρνηση είναι κατά την άποψή μας, αλλά και κατά την άποψη πολλών οικονομολόγων, ένα αδιέξοδο μείγμα. Διότι δίνει πάλι πολύ μεγάλη έμφαση στους φόρους και πολύ μικρότερη έμφαση στις περικοπές των δαπανών.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Πριν έρθουμε σε αυτό το μείγμα το οποίο περιγράφετε να μείνουμε στο χρέος για ένα ακόμη στοιχείο το οποίο είναι σημερινό. Είναι η πρόταση του κ. Ρέγκλιν ο οποίος προτείνει την εξαγορά από τον ESM μέρους του ελληνικού χρέους προς το ΔΝΤ. Αυτό φαντάζομαι δεν αμφισβητείται ότι είναι ένα νέο στοιχείο. Έχει ενδιαφέρον, πως το κρίνετε, πως το ζυγίζετε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, η συζήτηση για το χρέος είναι μια πολύ τεχνική συζήτηση. Αυτό το οποίο πρέπει να μας ενδιαφέρει και αυτό το οποίο νομίζω ότι μπορούν να καταλάβουν και οι τηλεθεατές μας με απλά λόγια είναι πόσα χρήματα πρέπει να ξοδεύω ως Ελληνική Δημοκρατία κάθε χρόνο για να αποπληρώνω το χρέος μου. Όχι να το αποπληρώνω, να ικανοποιώ τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους.

Αυτή είναι η βασική παράμετρος η οποία θα καθορίσει τελικά και την ίδια τη βιωσιμότητα του χρέους. Ενδιαφέρουσα είναι η πρόταση. Υπάρχουν πολλές ενδιαφέρουσες προτάσεις. Αλλά προσέξτε και κάτι ακόμα. Η συζήτηση για το χρέος υποκρύπτει από πλευράς Κυβέρνησης την αδιαφορία να συζητήσουμε κατά την άποψή μου και την πραγματική ουσία του προβλήματος που είναι ο παρονομαστής του κλάσματος χρέος προς Α.Ε.Π. Δηλαδή, την ίδια την αναπτυξιακή δυναμική.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Η δική σας πρόταση για το χρέος είναι ποια; Είπατε πόσα χρήματα θα δίνουμε για να αποπληρώνουμε το χρέος. Για πόσα χρήματα μιλάτε εσείς; Η αντιπρόταση η οποία υπάρχει από τη Νέα Δημοκρατία είναι ποια;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Μα δεν είναι θέμα αντιπρότασης ή πρότασης από πλευράς της Νέας Δημοκρατίας. Προφανώς ότι καλύτερο μπορούμε να πετύχουμε στο χρέος ευπρόσδεκτο θα είναι. Δεν διαφωνεί κανείς με αυτό. Το ζήτημα είναι να δούμε τη διεθνή ισορροπία, να δούμε τι πραγματικά μπορούμε να πετύχουμε σε αυτή τη συζήτηση, αλλά να μην εστιαστούμε μόνο στο χρέος αγνοώντας την παράμετρο της πραγματικής ανάπτυξης της οικονομίας.

Διότι, εγώ πιστεύω, ότι η συζήτηση για το χρέος ήταν ένα πολύ βολικό άλλοθι για τον κ. Τσίπρα, για να μην συζητήσει για τις πραγματικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται η ελληνική οικονομία για να γίνει ανταγωνιστική.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Θα επιμείνω πάντως στο χρέος γιατί δεν κατάλαβα ποια είναι η θέση σας απέναντι στην πρόταση Ρέγκλιν. Είναι κάτι το οποίο το συνυπογράφετε, το βλέπετε, το σκέφτεστε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Είναι μια ενδιαφέρουσα παράμετρος αλλά μπορώ να σας πω άλλες πέντε προτάσεις τις οποίες εμείς τις έχουμε καταθέσει. Εμείς θα θέλαμε σταθερά επιτόκια. Θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει μια δέσμευση για σταθερά, κλειδωμένα επιτόκια, χαμηλά, διότι ναι μεν σήμερα τα επιτόκια μπορεί να είναι χαμηλά αλλά δεν ξέρουμε αν θα είναι χαμηλά και στο μέλλον. Εμείς, θέλουμε προφανώς μια επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής του χρέους. Από εκεί και πέρα υπάρχουν μια σειρά από τεχνικά ζητήματα τα οποία είναι πολύ σύνθετα για να μπορώ να τα εξηγήσω τηλεοπτικά, τα οποία θα μπορούσαμε να τα συζητήσουμε.

Τα σταθερά επιτόκια, όμως, είναι μία συμμετρική παράμετρος αυτή τη στιγμή της συζήτησης για το χρέος. Και δεν έχει μπει ακόμα στο τραπέζι με μεγάλη ένταση, αλλά μας διασφαλίζει μία ακριβώς προβλεψιμότητα και μία σταθερότητα στις ροές τις οποίες χρειαζόμαστε από εδώ και στο εξής για να εξυπηρετήσουμε το χρέος.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Λοιπόν, να πάμε σε αυτό που είπατε πριν, να πάμε λοιπόν στα μέτρα. Την αντίδρασή σας προκάλεσε η συμφωνία και για το ένα κομμάτι της συμφωνίας, μάλλον, είναι ένα άρθρο που αφορά τον μηχανισμό της δημοσιονομικής προσαρμογής, ο κόφτης, που λέμε. Ο κόφτης είναι ένα δημιούργημα της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήταν το σχόλιο που έκανε το κόμμα σας.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το βασικό πρόβλημά μας είναι το μίγμα των μέτρων και τα 5,4 δις ευρώ τα οποία θα επιβαρύνουν κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Διότι η Κυβέρνηση αγωνίζεται να πείσει ότι τα μέτρα αφορούν λίγους. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι έμμεσοι φόροι οι οποίοι θα έρθουν – δεν έχουν ψηφιστεί ακόμα, θα ψηφιστούν εντός των επόμενων 10 ημερών – θα επιβαρύνουν κάθε ελληνικό νοικοκυριό ειδικά τους πιο αδύναμους οι οποίοι επιβαρύνονται από τους έμμεσους φόρους. Φ.Π.Α. από το 23% στο 24%, αύξηση φορολογίας στη βενζίνη και διάφοροι άλλοι έμμεσοι φόροι για τους οποίους ακούω ότι συζητιούνται, θα επιβαρύνουν τελικά όλους τους Έλληνες. Αυτό είναι δεδομένο.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Αυτό είναι το κομμάτι που αφορά το 1% του ΑΕΠ για τους έμμεσους φόρους.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Όχι, οι άμεσοι φόροι, όμως, μονιμοποιούν την έκτακτη εισφορά. Θυμίζω, κύριε Χαρίτο, ότι εμείς την έκτακτη εισφορά την είχαμε μειώσει κατά 30% και υπήρχε δέσμευση να εξαφανιστεί η έκτακτη εισφορά στο τέλος του 2016.
Θυμίζω επίσης, επειδή μας κατηγορούν ότι ήμασταν ενδοτικοί απέναντι στην τρόικα, ότι εμείς είχαμε μειώσει μία σειρά από φόρους, συμπεριλαμβανομένου και του Φ.Π.Α. στην εστίαση από το 23% στο 13% χωρίς να έχουμε την έγκριση της τρόικα τότε. Γιατί; Διότι είχαμε δημοσιονομικό περιθώριο να το κάνουμε. Διότι ήμασταν πειθαρχημένοι, διότι μαζέψαμε τις δαπάνες, διότι δεν κάναμε σπατάλες, διότι εστιάσαμε πραγματικά στο να μαζέψουμε τις δαπάνες του Δημοσίου.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ:Η απάντηση της Κυβέρνησης σε αυτό, όμως, είναι ότι το 5,4 το οποίο θα πάρει η Κυβέρνηση η σημερινή είναι κατά πολύ μικρότερο από το ποσό το οποίο, από τα μέτρα τα οποία είχε πάρει η Κυβέρνησή σας όταν και εσείς ήσαστε Υπουργός.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Συγνώμη, μισό λεπτό. Εσείς θα συγκρίνετε την δυνατότητα να κλείσουμε την αξιολόγηση στο τέλος του 2014 και τα μέτρα που μας ζητούσαν τότε.
Η διαφορά μας τότε, η διαφορά μας ήταν λιγότερο από 1 δισεκατομμύριο. Ζητούσαν τότε οι πιστωτές 2 δις ευρώ μέτρα, εμείς προτείναμε περίπου 1 δις ευρώ και κάτι με το email Χαρδούβελη. Ας πούμε ότι υπήρχε διαφορά και ας πούμε ότι θα κλείναμε στο 1,5 δις.

Συγκρίνετε το 1,5 δις με τα 5,4 δις συν τα 3,2 δις τα οποία ήδη έχει πάρει η Κυβέρνηση; Συν ενδεχομένως, να μην σας πω ότι θα είναι βέβαια τα 3,6 δις του κόφτη;

Η πραγματικότητα είναι ότι το τίμημα της ανικανότητας της Κυβέρνησης Τσίπρα -Καμμένου το πληρώνει πάρα πολύ ακριβά σήμερα ο Έλληνας πολίτης. Είναι το τίμημα της καθυστέρησης και το σημαντικότερο είναι το τίμημα της απώλειας πλούτου από το γεγονός ότι η οικονομία ξαναμπήκε σε ύφεση.

Ο πρωθυπουργός δεν απάντησε στη Βουλή όταν του έδωσα συγκεκριμένα στοιχεία. Προβλέψεις της Commission: Στο τέλος του 2016 το Α.Ε.Π. της χώρας, εάν δεν είχε μεσολαβήσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, θα ήταν 196 δις ευρώ και τώρα προβλέπεται ότι θα είναι 175 δις ευρώ. 21 δις διαφορά. Αυτό σημαίνει, για να το πούμε πολύ απλά, 5.000 ευρώ απώλεια πλούτου για κάθε ελληνικό νοικοκυριό.
Τόσο στοίχισε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Και για αυτό χρειάζεται να πάρουμε αυτά τα έκτακτα μέτρα. Και αυτό είναι και το μεγάλο κόστος της Κυβέρνησης και για αυτό εμείς, κύριε Χαρίτο, επιμένουμε και σήμερα ότι η Κυβέρνηση αυτή είναι μία ανίκανη Κυβέρνηση που πρέπει να φύγει.

Γιατί άκουσα διάφορες συζητήσεις, παραφιλολογία, ότι η Νέα Δημοκρατία αποσύρει το αίτημα περί εκλογές.

Το αίτημα για εκλογές είναι σήμερα περισσότερο επίκαιρο παρά ποτέ. Όχι μόνο γιατί η Κυβέρνηση απέτυχε στην οικονομία. Συνολικά οδηγεί τη χώρα προς τα πίσω. Όσο πιο γρήγορα φύγει τόσο καλύτερο θα είναι για τη χώρα μπας και γλιτώσουμε τα επιπρόσθετα μέτρα τα οποία έρχονται.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Μην το εξαντλήσουμε, θέλω να δώσουμε χρόνο σε αυτό το οποίο είπατε και στην αντιπολιτευτική τακτική την οποία το κόμμα σας θα ακολουθήσει από εδώ και πέρα. Για να κλείσουμε το θέμα της διαπραγμάτευσης, η αντιπρόταση στον κόφτη της Νέας Δημοκρατίας είναι ποια;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Επειδή ξέρετε εμένα δεν μου αρέσει να λαϊκίζω, κόφτης υπήρχε. Ένα είδος κόφτη υπήρχε το 2014 και είχε ψηφιστεί. Και πράγματι, να σας πω κάτι; Είναι πολύ καλό να υπάρχει ένας μηχανισμός συγκράτησης των δαπανών από το Υπουργείο Οικονομικών. Θα σας έλεγα απαραίτητος.Το ερώτημα είναι αν αυτός ο κόφτης μπαίνει αυτόματα. Εάν τα μέτρα εξουσιοδοτούνται από τη Βουλή, ποια είναι τα μέτρα.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Ωραία, να έρθουμε σε αυτό, στα μέτρα; Η πρόταση είναι μέτρα πού; Ποιες δαπάνες πρέπει να συμμαζευτούν;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Εγώ κατά καιρούς έχω προτείνει και ως Νέα Δημοκρατία έχουμε μιλήσει για μια σειρά από δαπάνες οι οποίες μπορούν να περικοπούν. Για το ασφαλιστικό όταν έκανα την πρώτη μου ομιλία στη Βουλή – και ο κ. Τσίπρας έσπευσε τότε να με κατηγορήσει ως νεοφιλελεύθερο – είχα μιλήσει για την ανάγκη να υπάρχει ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις, λοιδορήθηκα. Στο τέλος η Κυβέρνηση εφάρμοσε κάτι φυσικά παρεμφερές.

Είχα μιλήσει για την ανάγκη να γίνουν παρεμβάσεις στα ευγενή ταμεία τα οποία χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Είχα μιλήσει για την ανάγκη να υπάρχει συμψηφισμός μεταξύ εισφορών και αγροτικών επιδοτήσεων γιατί δεν θεωρώ λογικό κάποιος και τον τελευταίο χρόνο αγρότης να παίρνει μια επιδότηση.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Στη σημερινή βάση οι επικουρικές μένουν ή φεύγουν;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, πιστεύω ότι, η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές είναι επί της αρχής ένα σωστό μέτρο. Γιατί; Διότι η επικουρική ασφάλιση είναι μια ασφάλιση η οποία αφορά τον εργαζόμενο και τον εργοδότη. Και το Κράτος δεν πρέπει να συνεισφέρει σε αυτήν.

Από εκεί και πέρα, υπάρχουν δυνατότητες και έγιναν παρεμβάσεις τουλάχιστον ευτυχώς στις πρόωρες συντάξεις, αλλά αν δει κανείς το φάσμα του περιορισμού των δαπανών υπάρχουν δυνατότητες για σημαντικές περικοπές στις δαπάνες στους φορείς της γενικής Κυβέρνησης.

Ξέρετε, έχω εδώ τα στοιχεία, πόσο έπεσε έξω η Κυβέρνηση στην επίτευξη των στόχων των νομικών προσώπων της Γενικής Κυβέρνησης δηλαδή των φορέων, ΔΕΚΟ κλπ.; 570.000.000 έπεσε έξω το 2015 η Κυβέρνηση.

Όταν, λοιπόν μιλάμε για κόφτη στις δαπάνες εννοούμε ότι, όταν ένας Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης ας πούμε εξαντλεί τον προϋπολογισμό του το Σεπτέμβριο ή μια ΔΕΚΟ τον εξαντλεί τον Ιούνιο πρέπει προφανώς να υπάρχουν παρεμβάσεις.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Οι παρεμβάσεις αυτές πού εστιάζονται από την πλευρά σας;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Σας ανέφερα μια σειρά από παραδείγματα, όπως υπάρχει δυνατότητα για παρέμβαση ακόμα και στις λειτουργικές δαπάνες. Όπως υπάρχουν και σήμερα ακόμα στρεβλώσεις στο ενιαίο μισθολόγιο, οι οποίες πρέπει να διορθωθούν.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Θα μπορούσαν να γίνουν και παρεμβάσεις εκ νέου σε μισθούς; Θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις εκ νέου σε συντάξεις; Θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις εκ νέου στον αριθμό των υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Θέλω να είμαι απολύτως ξεκάθαρος ότι δεν συζητάμε ως Νέα Δημοκρατία για απολύσεις στο Δημόσιο.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Άρα ο αριθμός των 650.000 που υφίσταται σήμερα στο Δημόσιο είναι κάτι απαραίτητο κατά τη γνώμη σας.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Συζητάμε, όμως για πολύ καλύτερη ανακατανομή του προσωπικού. Η Κυβέρνηση δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα σε αυτή την κατεύθυνση. Βρήκε έτοιμες προτάσεις για μηχανισμό κινητικότητας στο Δημόσιο. Μπορούμε να πετύχουμε πάρα πολλά με εξοικονόμηση ανθρωπίνων και οικονομικών πόρων εκχωρώντας υπηρεσίες που κάνει σήμερα το Δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα και χρησιμοποιώντας τους ανθρώπους αυτούς αντί για άλλες προσλήψεις.

Υπάρχουν πάρα πολλές δυνατότητες. Η Κυβέρνηση αυτή στο Δημόσιο δεν έχει κάνει καμία απολύτως μεταρρύθμιση. Μέχρι και την επιτυχημένη προσπάθεια την οποία είχαμε κάνει εμείς, προσπάθεια για τον εντοπισμό των πλαστών πτυχίων και των επίορκων υπαλλήλων την έχει αναστείλει πλήρως. Γιατί; Διότι θέλει με το δικό της τρόπο να κλείσει το μάτι στους δημοσίους υπαλλήλους. Για αυτό και έδωσε αύξηση 150.000.000 στους δημοσίους υπαλλήλους μια αύξηση που αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε, δεν αντέχουμε να τη δώσουμε.

Και εν πάση περιπτώσει να σας πω και κάτι, κύριε Χαρίτο; Εάν τη δίναμε, να τη δίναμε έχοντας τουλάχιστον εφαρμόσει ένα σύστημα αξιολόγησης μπας και αυτές τις αυξήσεις τις πάρουν οι υπάλληλοι οι οποίοι πραγματικά αποδίδουν και όχι οι κομματικοί στρατοί και οι σύμβουλοι των υπουργών οι οποίοι πληρώνονται σήμερα με εξωφρενικά ποσά και είναι σε πολύ υψηλά μισθολογικά κλιμάκια για να μπορεί η Κυβέρνηση και ο κ. Τσίπρας να προσλαμβάνει τον κάθε κύριο Καρανίκα με ένα απίθανο βιογραφικό για να μπορεί με αυτόν τον τρόπο να ικανοποιεί τις πελατειακές του δεσμεύσεις. Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση στο Δημόσιο.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Θέλω να μείνω λίγο στο θέμα αυτό. Συμφωνείτε ή σας βρίσκει αντίθετο η μισθολογική σύνδεση με την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δε νομίζω ότι είμαστε έτοιμοι ακόμα να μιλήσουμε για μισθολογική σύνδεση, για μπόνους δηλαδή παραγωγικότητας, διότι πρέπει το σύστημα της αξιολόγησης να δοκιμαστεί στην πράξη. Όταν θα έχουμε ένα δοκιμασμένο σύστημα αξιολόγησης, η Κυβέρνηση…

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Υπάρχουν αντίστοιχα συστήματα τα οποία μπορούμε να πάρουμε από άλλες χώρες της Ευρώπης και να πατήσουμε επάνω;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, κύριε Χαρίτο, εγώ είχα καταθέσει νομοσχέδιο για την αξιολόγηση. Η Κυβέρνηση το βρήκε έτοιμο. Ο κ. Κατρούγκαλος δεν έκανε τίποτα με όλα αυτά. Το μόνο το οποίο έκανε είναι να επαναπροσλαμβάνει κόσμο. Αλλά δεν έκανε τίποτε όπως στις πραγματικές διαρθρωτικές αλλαγές, στην αξιολόγηση.

Χαίρομαι ότι έχει γίνει κοινό κτήμα των πολιτών ότι πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση. Διότι πριν πάω εγώ στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης δεν υπήρχε αυτή η εντύπωση.

Υπάρχουν συστήματα αξιολόγησης τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν.

Παραδείγματος χάρη εάν ένας υπάλληλος έχει εξαιρετική απόδοση επί τρία χρόνια συνεχόμενα να έχει πιο γρήγορη μισθολογική και βαθμολογική πρόοδο. Αυτή ήταν η δική μας εισήγηση, δηλαδή να παίρνει και περισσότερα λεφτά επειδή θα προοδεύει πιο γρήγορα από ότι κάποιος άλλος υπάλληλος. Και ο υπάλληλος ενδεχομένως ο οποίος για τρία χρόνια δεν αποδίδει τόσο καλά να μην έχει την ίδια βαθμολογική και μισθολογική πρόοδο. Δεν συζητάμε, λοιπόν, για μία αξιολόγηση η οποία θα απολύει υπαλλήλους αλλά θα συζητάμε για μία αξιολόγηση.

Όλα αυτά έχουν πάει “περίπατο” στη λογική του γενικότερου εξισωτισμού. Υπάρχει ένα γενικότερο ξεχαρβάλωμα στη δημόσια διοίκηση, το καταλαβαίνουν και οι πολίτες. Μέχρι και τα ΚΕΠ, που ήταν ένας θεσμός τον οποίο είχα στηρίξει με πάθος, διότι πραγματικά προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες, έχει δυστυχώς περιέλθει, να μην πω σε απαξίωση, αλλά δεν τυγχάνει καμίας προσοχής το αρμόδιου Υπουργείου.

Με άλλα λόγια πραγματικές μεταρρυθμίσεις αυτή η Κυβέρνηση, όπως όλες αυτές που μιλάμε, γιατί αυτές είναι πραγματικές μεταρρυθμίσεις, αυτή η Κυβέρνηση, κύριε Χαρίτο, δεν μπορεί και δεν θέλει και δεν ξέρει πώς να κάνει.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Λοιπόν, να έρθουμε λίγο στην αντιπολιτευτική πολιτική την οποία ακολουθεί το κόμμα σας; Αλλάζει κάτι; Αλλάζετε ρότα;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Όχι, δεν αλλάζει τίποτα.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Εξακολουθείτε να ζητάτε εκλογές;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Βεβαίως εξακολουθούμε να ζητάμε εκλογές.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Βλέπουμε, το άκουσα και από το στόμα σας πριν, ποιος είναι ο λόγος που ζητάτε σήμερα τις εκλογές;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Διότι θεωρούμε ότι έχουμε ότι έχουμε μία Κυβέρνηση η οποία είναι ανίκανη και η οποία δεν υπηρετεί τα συμφέροντα των Ελλήνων πολιτών. Είναι τόσο απλό. Και το κόστος παραμονής αυτής της Κυβέρνησης θεωρούμε ότι είναι πολύ μεγάλο. Το είδαμε με το τέταρτο μνημόνιο και με τη σύνθεση των μέτρων, αλλά το βλέπουμε κάθε μέρα σε όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας πολιτικής.

Το θέμα με το οποίο ξεκινήσαμε τη συζήτηση, τα διευρυμένα ολοήμερα σχολεία είναι ένα μόνο παράδειγμα. Έχω παρομοιάσει πολλές φορές την Κυβέρνηση αυτή με ένα παγόβουνο. Αυτό το οποίο βλέπουμε πάνω από την επιφάνεια του νερού, η άσπρη κορυφή είναι η δήθεν προσπάθεια της μνημονιακής συμμόρφωσης.

Κάτω όμως από την επιφάνεια του νερού, ο μαύρος όγκος είναι οι παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη, είναι οι παρεμβάσεις στα μέσα, είναι οι παρεμβάσεις στις Ανεξάρτητες Αρχές, είναι οι παρεμβάσεις στη δημόσια διοίκηση, είναι οι παρεμβάσεις στην παιδεία, είναι μία υγεία η οποία διαλύεται, ένας Υπουργός ο οποίος θεωρεί απολύτως λογικό να παίρνει τους φακέλους των υποψηφίων στο γραφείο του και να επιλέγει ο ίδιος ποιος πρέπει και δεν πρέπει να διοριστεί.

Και όλα αυτά αντιμετωπίζονται, από πολλούς ως περίπου φυσιολογικά. Ξέρετε εδώ, έχουμε χάσει κάθε έννοια των λέξεων.

Ο κ. Τσίπρας μίλησε στη Βουλή για αυταπάτη. Αυταπάτη η αλήθεια; Ψέματα λέει ο κ. Τσίπρας και εκεί λέει ψέματα. Διότι το κόστος αυτής της δήθεν αυταπάτης ήταν τεράστιο για τους Έλληνες πολίτες.

Λοιπόν, δεν μπορεί να στέκεται ένας πρωθυπουργός μπροστά στην Εθνική Αντιπροσωπεία και να λέει ήμουν θύμα πλάνης όταν, επιτρέψτε μου να πω, νομίζω ότι γνώριζε πάρα πολύ καλά τι έκανε εκείνη την εποχή και πώς οδηγούσε συνειδητά τη χώρα στο χείλος του γκρεμού.

Ο κ. Τσίπρας, λοιπόν, έλεγε ψέματα και σήμερα λέει ψέματα. Δεν νομίζω ότι είναι καθόλου παραπλανημένος. Νομίζω ότι ήξερε πάρα πολύ καλά τι έκανε όπως ξέρει πάρα πολύ καλά τι κάνει και σήμερα.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Θεωρείτε ότι είναι πιθανό το σενάριο εκλογών σήμερα; Δεν είναι λίγο ουτοπικό μετά τη συμφωνία η οποία δεν έχει επικυρωθεί, θα επικυρωθεί 24 του Μάη.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Εμείς θα εξακολουθούμε να ζητάμε εκλογές με ένταση διότι πιστεύουμε ότι αυτή η Κυβέρνηση πρέπει να φύγει το συντομότερο δυνατόν.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Επικοινωνιακά αυτό δεν θεωρείτε ότι ενέχει τον κίνδυνο να εγκλωβιστείτε σε μία αδιέξοδη κατάσταση;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Προσέξτε, το αίτημα, εμείς δεν πρόκειται να περιοριστούμε μόνο στο αίτημα για εκλογές. Το αίτημα για εκλογές σηματοδοτεί την πολιτική απόφαση της Νέας Δημοκρατίας να συγκρουστεί ανοιχτά με μία Κυβέρνηση που τη θεωρεί επικίνδυνη και την προσπάθειά μας να συγκροτήσουμε μία πολύ πλατειά κοινωνική συμμαχία απέναντι σε αυτή την Κυβέρνηση στην οποία χωρούν Έλληνες οι οποίοι δεν έχουν κατ’ ανάγκη και ιδεολογική συγγένεια με τη Νέα Δημοκρατία, οι οποίοι θα πειστούν ότι υπάρχει άλλος δρόμος.

Εμείς εξακολουθούμε να δουλεύουμε το πρόγραμμά μας, θα εξακολουθούμε να αλλάζουμε τη Νέα Δημοκρατία, θα εξακολουθούμε κάθε μέρα να κερδίζουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών. Και κάθε μέρα που θα περνάει θα γινόμαστε καλύτεροι.
Αλλά, το τονίζω αυτό, το κόστος για την χώρα είναι μεγάλο από την παραμονή του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ στην εξουσία.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Επιλογή σας από εδώ και πέρα είναι ένα άνοιγμα στην κοινωνία; Είδαμε σήμερα πήγατε στο ολοήμερο σχολείο στην Αργυρούπολη. Μεθαύριο, αν δεν κάνω λάθος, αν κάνω διορθώστε με, στη Νίκαια…

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Θα είμαι στο Περιστέρι.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Στο Περιστέρι.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ξέρετε εγώ έχω την άνεση να μπορώ να κυκλοφορώ στην κοινωνία. Δεν είμαι βέβαιος ότι ο κ. Τσίπρας μπορεί να πει το ίδιο αυτή τη στιγμή προστατευμένος με τις κλούβες των ΜΑΤ στο Μαξίμου.

Και δεν μπορεί ο κ. Τσίπρας να κυκλοφορήσει για ένα απλό λόγο, διότι είπε ψέματα.

Και τα ψέματα αυτά του τα χρεώνουν οι πολίτες. Το μίγμα των ψεμάτων και της ανικανότητας είναι ασυγχώρητο για τον κυβερνήτη της χώρας.

Η φράση άνοιγμα στην κοινωνία μου φαίνεται λίγο ξύλινη, ξέρετε. Και δεν μου αρέσουν γενικά τα ξύλινα λόγια.

Χρέος μου είναι να είμαι κοντά στους πολίτες, να ενημερώνομαι, να μαθαίνω από κάθε επίσκεψη την οποία κάνω, να εμπλουτίζουμε το κυβερνητικό μας πρόγραμμα και να παρουσιάζουμε ρεαλιστικές και κοστολογημένες λύσεις. Και εμείς θα επιμείνουμε στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Είναι το καινούργιο logo, το καινούργιο μότο της Νέας Δημοκρατίας «Νέα Δημοκρατία συμφωνία αλήθειας με την κοινωνία».

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Γιατί επιμένουμε στην αλήθεια; Επιμένουμε στην αλήθεια και αναγκαζόμαστε να πούμε το αυτονόητο ότι ο πολιτικός πρέπει να λέει αλήθεια γιατί έχουμε φλομώσει στα ψέματα. Και νομίζω ότι οι σχέσεις εμπιστοσύνης τις οποίες εμείς ως Νέα Δημοκρατία θέλουμε να χτίσουμε με την ελληνική κοινωνία στηρίζονται στην αλήθεια και στην ευθύνη της αλήθειας.

Εγώ, λοιπόν, δεν πρόκειται να πω πράγματα τα οποία δεν μπορούμε να υλοποιήσουμε. Και όπως σας είπα πολλές από τις προτάσεις τις οποίες έχουμε κάνει είναι προτάσεις οι οποίες ενέχουν και πολιτικό κόστος. Γιατί προφανώς δεν θα σας πει κανείς ότι ο δρόμος τον οποίο μπορούμε να διανύσουμε είναι εύκολος δρόμος. Απλά, ο άλλος δρόμος για τον οποίο εμείς μιλάμε, είναι ένας δρόμος ο οποίος βγάζει την Ελλάδα από το αδιέξοδο. Ενώ ο συγκεκριμένος δρόμος τον οποίο μας καλεί η Κυβέρνηση να διαβούμε θα μας βουλιάξει πιο βαθιά στην κρίση και στην ύφεση.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Λοιπόν, μιλήσατε για πολιτικό κόστος. Η Κυβέρνηση σας κατηγορεί ότι αποφεύγετε να πάρετε θέση σε μια σειρά από πράγματα, ότι επενδύσατε πολιτικά επάνω στην αποτυχία μιας ενδεχόμενης συμφωνίας και για να ολοκληρώσω σε ένα σημερινό της σχόλιο επισημαίνει ότι στη χθεσινή συζήτηση που είχαμε στο Ευρωκοινοβούλιο σχετικά με το ελληνικό πρόγραμμα ο Μάνφρεντ Βέμπερ ο επικεφαλής της ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στο οποίο συμμετέχει και το κόμμα σας η Νέα Δημοκρατία, αφιέρωσε την ομιλία του σε επιθέσεις εναντίον της ελληνικής Κυβέρνησης υπερασπιζόμενος την πολιτική της ακραίας λιτότητας και των εξοντωτικών πλεονασμάτων. Διαφοροποιείστε από αυτές τις τοποθετήσεις; Σκοπεύετε να κάνετε κάτι;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Καταρχάς να σας πω ότι και εγώ επιτίθεμαι κατά της ελληνικής Κυβέρνησης για την ανικανότητα την οποία επιδεικνύει. Με τον κ. Βέμπερ δεν συμφωνώ σε όλα. Έχουμε διαφωνήσει αρκετές φορές και εγώ πάντα θα αγωνίζομαι για τα εθνικά συμφέροντα και σε καμιά περίπτωση δεν θεωρώ ότι η Νέα Δημοκρατία πρέπει να συντάσσεται σε απόλυτο βαθμό με ότι λέει το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος.

Πιστεύω επίσης δε, ότι υπάρχει και μια ευρωπαϊκή ευθύνη για το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι αποδέχονται το συγκεκριμένο μείγμα μέτρων. Νομίζω, ότι ενδεχομένως υπό το φόβο του βρετανικού δημοψηφίσματος, υπό το άγχος το οποίο όλοι μας έχουμε να τελειώνουμε την αξιολόγηση.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ:Η τοποθέτηση αυτή όμως έγινε σε μια μέρα που γενικότερα το κλίμα ήταν θετικό απέναντι στην Ελλάδα από τους άλλους ομιλητές.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, όπως σας είπα έχω διαφωνήσει με τον κ. Βέμπερ σε αρκετές περιστάσεις, έχω συμφωνήσει σε άλλες αλλά εγώ ασκώ κριτική στην Κυβέρνηση.

Για το δε ζήτημα το αν έχουμε επενδύσει στην αποτυχία της διαπραγμάτευσης εμείς έχουμε πει το αντίθετο. Από το Νοέμβριο λέμε στην Κυβέρνηση να ολοκληρώσει τη διαπραγμάτευση αλλά να την ολοκληρώσει με σωστό τρόπο.
Αν κάνουμε τον απολογισμό…

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Αν κάνουμε τον απολογισμό θεωρείτε ότι έχουν ευθύνες και οι Ευρωπαίοι για το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Θεωρώ ότι υπάρχουν ευρωπαϊκές ευθύνες και για το γεγονός ότι η συζήτηση για το χρέος δεν έχει ανοίξει πιο νωρίς και για το γεγονός ότι το τελικό πακέτο μέτρων το οποίο φαίνεται να αποδέχεται και η Ευρώπη. Κατά την άποψή μου είναι το λάθος πακέτο μέτρων. Άρα, υπάρχει και μια ευρωπαϊκή ευθύνη.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Γιατί ο κ. Βέμπερ απέκλεισε οποιαδήποτε ευθύνη των ευρωπαίων εταίρων.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Σας λέω την προσωπική μου άποψη και προφανώς διαφοροποιούμαι από τον κ. Βέμπερ στο συγκεκριμένο. Δεν μου λέτε, αν η Κυβέρνηση έκλεινε τη διαπραγμάτευση το Νοέμβριο αντί για το Μάιο, τι διαφορετικό θα έκανε; Εδώ μας φόρτωσε με 5,4 δις ευρώ μέτρα και με τον κόφτη. Δηλαδή πόσο χειρότερα θα ήταν τα πράγματα εάν τελείωνε η διαπραγμάτευση το Νοέμβριο; Για αυτό σας λέω ότι όσο χάνουν χρόνο τόσο η θέση της χώρας υπονομεύεται. Όσο παίζουμε επικοινωνιακά τερτίπια εκμεταλλευόμενοι τις διαρροές μιας τηλεφωνικής συζήτησης στο Δ.Ν.Τ. τόσο βάζουμε πολλούς απέναντί μας με σκληρό τρόπο.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Τώρα φαντάζομαι ότι αν απαντούσε η Κυβέρνηση σε αυτό θα έλεγε ότι δεν θα υπήρχε το θέμα του χρέους αν έκλειναν τη συμφωνία το Νοέμβριο στον οποίο αναφέρεστε εσείς.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Καταρχάς όπως σας είπα, το θέμα του χρέους αυτή τη στιγμή είναι ακόμα στον αέρα. Και δεν νομίζω ότι κερδίσαμε το χρέος.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Το συζητήσαμε και πριν, είναι στο τραπέζι πάντως.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι κερδίσαμε αυτή τη στιγμή το χρέος μετά από έξι μήνες διαπραγμάτευσης. Μας προέκυψε κόφτης και τα 3,6 δις ευρώ επιπρόσθετα μέτρα. Να σας θυμίσω πότε μπήκε ο κόφτης στο τραπέζι; Πότε μπήκαν τα πρόσθετα μέτρα στο τραπέζι; Μετά τη διαρροή της τηλεφωνικής συζήτησης του ΔΝΤ.

Εγώ δεν ξέρω ποιος έκανε τη διαρροή και δεν πρόκειται να μπω σε αυτή τη συζήτηση. Ας ρωτήσει η Κυβέρνηση τον βουλευτή των ΑΝΕΛ ο οποίος εννόησε ότι μπορεί να την έκανε η Κυβέρνηση, αλλά εγώ δεν μπαίνω σε αυτή τη συζήτηση.
Αυτό το οποίο ξέρω είναι ότι με φτηνά επικοινωνιακά τερτίπια δεν κάνει κανείς σοβαρή πολιτική. Λοιπόν, η αλήθεια είναι ότι τα πρόσθετα μέτρα μπήκαν στο τραπέζι τον τελευταίο μήνα. Δεν υπήρχε τέτοια συζήτηση για πρόσθετα μέτρα.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Η απάντηση πάντως της Κυβέρνησης επ΄ αυτού σε ένα χαρτί που έχω μπροστά μου, είναι ότι πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν. Εφόσον προκύψει ανάγκη από την πορεία του προγράμματος, εδώ είναι ο κόφτης, θα το δούμε.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ξέρετε, εδώ δίνουμε νέα έννοια πια στη διαστρέβλωση των λέξεων και πράγματι το γλωσσάρι του ΣΥΡΙΖΑ δίπλα σε κάθε έννοια όπως την αντιλαμβανόμαστε, υπάρχει μία διαφορετική έννοια, που είναι το πώς αντιλαμβάνεται ο ΣΥΡΙΖΑ την πραγματικότητα.

Η πραγματικότητα είναι ότι μας ζητούνται προληπτικά πρόσθετα μέτρα επειδή κανείς δεν πιστεύει ότι η Κυβέρνηση μπορεί να εφαρμόσει αυτά τα μέτρα.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Δεν ξέρω αν ισχύει ή όχι, σας το διαβάζω όπως είναι διατυπωμένο. Ο αυτόματος μηχανισμός διόρθωσης που συμφωνήθηκε τελικά με τους θεσμούς, ενεργοποιείται σε περίπτωση αποκλίσεων από τους στόχους, κάτι το οποίο ούτως ή άλλως προβλέπει η συμφωνία του περασμένου Ιουλίου.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ε, τότε γιατί χρειάζεται;

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Δεν ξέρω να ισχύει το τελευταίο. Αυτό λέω για τον περασμένο Ιούλιο.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ότι υπήρχε ένας μηχανισμός, υπήρχε, αλλά τώρα μας ζητείτε ένας ενισχυμένος μηχανισμός. Γιατί μας ζητείτε κ. Χαρίτο; Σωστά λέει η Κυβέρνηση. Πράγματι, υπήρχε κόφτης. Γιατί ζητάτε λοιπόν πρόσθετος κόφτης πέραν από τον υφιστάμενο κόφτη;

Διότι κανείς δεν πιστεύει αυτήν την Κυβέρνηση και δυστυχώς δεν την πιστεύουν και οι ξένοι. Δυστυχώς – πράγματι η λογική του κόφτη που έχει δίκιο η Κυβέρνηση – όταν υπάρχει ένας κόφτης, πράγματι είναι στην ουσία σαν να προεξοφλούμε την αποτυχία του προγράμματος. Αυτό είναι το πρόβλημα.

Επειδή όλοι προεξοφλούν την αποτυχία της Κυβέρνησης, για αυτό ζητείται ο κόφτης. Γιατί υπήρχε κόφτης πράγματι και καλώς υπήρχε, αλλά ο συμπληρωματικός κόφτης εδώ είναι το τίμημα της αναξιοπιστίας της Κυβέρνησης.

Επαναλαμβάνω, γιατί μπήκε στο τραπέζι τον τελευταίο μήνα;

Υπήρχε αυτή η συζήτηση τον Νοέμβριο, τον Δεκέμβριο, τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο; Δεν υπήρχε. Η θέση της χώρας χειροτέρευε δυστυχώς συνέχεια και μας ήρθε ένα τέταρτο μνημόνιο με την υπογραφή ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ πολύ πιο βαρύ από αυτό το οποίο χρειαζόταν η χώρα.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Θα πιαστώ από αυτό, μια και μιλάμε για αριθμούς, μια και μιλάμε για μέτρα. Σχολιάσατε με αιχμηρό τρόπο την δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας, του κυρίου Παυλόπουλου, σχετικά με την οικονομία.

Είχε πει, η οικονομία και το νόμισμα αποκτούν νόημα μόνο όταν υπηρετούν τον άνθρωπο. Είμαι βέβαιος είχατε πει, ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στηρίζει αμετακίνητα την εθνική στρατηγική επιλογή για μία ισχυρή Ελλάδα στον πυρήνα μιας ισχυρής Ευρώπης. Την επιλογή αυτή οφείλουμε να την υπηρετούμε όλοι χωρίς να δίνουμε αφορμές για παρερμηνείες. Σχολιάστηκε και η δική σας απάντηση.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Νομίζω ότι τα είπα όλα με τη δήλωσή μου. Πιστεύω ακράδαντα ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ένας φιλοευρωπαίος πολιτικός, ο οποίος αγωνίζεται για μία ισχυρή Ελλάδα στην ισχυρή Ευρώπη, δεν έχω καμία αμφιβολία για αυτό.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Το σημείο που είχε διπλή ανάγνωση ήταν ποιο στη δήλωση;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Να σας πω κάτι; Πιστεύω με το χέρι στην καρδιά και με τον σεβασμό τον οποίον έχω στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ότι αν ξαναέκανε αυτή τη δήλωση, θα διατύπωνε το επιχείρημά του με διαφορετικό τρόπο.
Αυτό απλά επισήμανα.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Πως θα έπρεπε να το έχει διατυπώσει για να μην είναι παρεξηγήσιμο;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν θα σας υποδείξω εγώ πως θα πρέπει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκφράζεται, αλλά επειδή δεν αμφισβητώ τον Ευρωπαϊκό προσανατολισμό του Προέδρου, αλλά δυστυχώς επειδή ότι λέμε αυτή τη στιγμή έχει σημασία, νομίζω ότι η συγκεκριμένη δήλωση πράγματι έδωσε λαβή για παρερμηνείες και για αυτό και νομίζω ότι υπήρξε και μία απόλυτη αποσαφήνιση στη συνέχεια για να κλείσει αυτή η όποια παρεξήγηση.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Προσπαθώ να το καταλάβω, το διαβάζω ταυτόχρονα ακούγοντάς σας. Θα το επαναλάβω. Η οικονομία και το νόμισμα αποκτούν νόημα μόνο όταν υπηρετούν τον άνθρωπο και δυσκολεύομαι να δω το σημείο παρερμηνείας.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Οποιαδήποτε αναφορά στο νόμισμα νομίζω ότι μπορεί στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία εύκολα να παρερμηνευτεί κύριε Χαρίτο.
Νομίζω ότι καταλαβαίνουμε ακριβώς, καταλαβαίνετε ακριβώς τι είναι αυτό το οποίο λέω.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Πάντως, να θυμίσω ότι όταν είχατε αναφέρει τους τρεις λόγους για τους οποίους δεν θα στηρίξετε την υποψηφιότητα Παυλόπουλου, είχατε πει, μια και μιλήσατε για την Ευρωπαϊκό προσανατολισμό με τον οποίο συμφωνείτε του Προέδρου της Δημοκρατίας, ότι δεν θα τον στηρίξετε.

Ένας από τους λόγους ήταν, ότι δεν εκφράζει τη θέση της Ελλάδας στην Ενωμένη Ευρώπη με τον τρόπο που εγώ θα επιθυμούσα.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω, είναι ότι θεωρώ ότι στην κρίση του περασμένου Ιουλίου, όταν φτάσαμε πολύ κοντά στην απόλυτη καταστροφή, η συνεισφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας ήταν στη θετική κατεύθυνση.
Αλλά, από εκεί και πέρα όπως σας είπα, επειδή όλοι αρθρώνουμε δημόσιο λόγο και πρέπει να είμαστε πάντα – και δεν εξαιρώ ούτε τον αυτό μου – υπερβολικά προσεκτικοί σε αυτά τα οποία λέμε για να μη δίνουμε ευκαιρίες για παρερμηνείες, ειδικά σε μία δύσκολη χρονική συγκυρία.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Επειδή έχω 2 – 3 θέματα ακόμα που θέλω να τα θέσω εν τάχει, να δούμε λίγο το επενδυτικό περιβάλλον το οποίο υφίσταται αυτή τη στιγμή. Ένα σχόλιο θα ήθελα από εσάς για το έργο κατασκευής του ΤΑΠ που ξεκινά την επόμενη εβδομάδα.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Είναι ένα θετικό έργο. Συνέχεια μιας πολιτικής την οποία και εμείς είχαμε ακολουθήσει. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένα ενεργειακό κέντρο σε μία περιοχή στην οποία η μεταφορά της ενέργειας θα παίζει πάντα καθοριστικό ρόλο. Είναι μια συνέχεια μιας πολιτικής την οποία εμείς είχαμε ξεκινήσει και είχαμε εφαρμόσει.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Την επίσκεψη Πούτιν η οποία επίκειται πως την βλέπετε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Οποιαδήποτε ξένη επίσκεψη είναι πάντα καλοδεχούμενη και σημαντική.

Εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι η Ελλάδα πράγματι έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει μια διεθνή διπλωματική δράση και έχει ιδιαίτερους δεσμούς με τη Ρωσία.

Να μπορεί να κρατάει τις διακρατικές σχέσεις με τη Ρωσία σε ένα επίπεδο ικανοποιητικό το οποίο να μην επηρεάζεται υπερβολικά από τις δεσμεύσεις, που φυσικά η χώρα έχει αναλάβει, ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ως μέλος του ΝΑΤΟ όπου ξέρετε και οι σχέσεις με τη Ρωσία είναι προβληματικές.

Υπάρχουν όμως μια σειρά από ζητήματα, όπως ζητήματα πολιτιστικής ανταλλαγής, οικονομικής διπλωματίας τα οποία προφανώς η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να συνεχίζει και να θέλει να συνεχίσει να στηρίζει. Εγώ θα βρεθώ σε επίσημη επίσκεψη στη Ρωσία εντός του Ιουνίου και έχουμε κάθε λόγο αυτές οι σχέσεις να συνεχίζουμε να τις στηρίζουμε.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Να έρθουμε λίγο στο Αιγαίο; Στις τουρκικές παραβιάσεις, παραβάσεις, προκλητικότητα τουρκική πως θέλετε να την πείτε; Πως τη σχολιάζετε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Υπάρχει μια αυξανόμενη ένταση και κλιμάκωση της τουρκικής παραβατικότητας στο Αιγαίο η οποία γεννά εύλογα ερωτήματα και χρειάζεται μια πολύ προσεκτική θα έλεγα και αυστηρή αλλά λελογισμένη αντίδραση.

Ξέρετε πολύ καλά ότι η Τουρκία αντιμετωπίζει μια σειρά από δικά της εσωτερικά προβλήματα. Οι σχέσεις Τουρκίας και Ευρώπης είναι σημαντικές στα πλαίσια της αντιμετώπισης του προσφυγικού. Είναι ένα πολύ σύνθετο παζλ το οποίο θα πω κάτι το οποίο είναι προφανές αλλά είναι καλό να επαναλαμβάνεται, κ. Χαρίτο σε αυτούς τους καιρούς που εγκυμονούν κινδύνους. Απαιτείται σοβαρότητα και δεν προσφέρεται η εξωτερική πολιτική για επικοινωνιακή διαχείριση.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Λοιπόν, και επειδή ο χρόνος μας πιέζει πλέον ένα τελευταίο ερώτημα με δυο λέξεις. Το όραμά σας για τη δημόσια τηλεόραση, για την Ε.Ρ.Τ.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Μια Δημόσια τηλεόραση αντικειμενική, μια Δημόσια τηλεόραση η οποία θα σέβεται τα χρήματα του φορολογούμενου και θα λειτουργεί πάντα με σχέσεις κόστους οφέλους. Μια Δημόσια τηλεόραση η οποία θα μπορεί να προσφέρει ενημέρωση, πληροφορίες και πρόσβαση σε αντικείμενα τα οποία ενδεχομένως η ιδιωτική τηλεόραση να μην θεωρεί ότι έχουν οικονομικό αντικείμενο.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Το σημερινό μοντέλο βρίσκεται κοντά στο μοντέλο αυτό το οποίο περιγράφετε;

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Έχω ασκήσει κριτική δημόσια στην Ε.Ρ.Τ. όταν είχε ξανά ανοίξει. Με προβληματίζει το γεγονός – και δεν έχω καμία δυσκολία να το πω εδώ – ότι ο ίδιος ο Υπουργός Επικρατείας δέχτηκε ότι η Ε.Ρ.Τ. και σήμερα λειτουργεί με περισσότερο προσωπικό από όσο χρειάζεται. Άρα αυτό μπορεί να τοποθετηθεί αλλού αλλά υπάρχει. Θέλω όμως να το πω και αυτό, υπήρχε ένας επαγγελματισμός στην Ε.Ρ.Τ. και μια κουλτούρα Δημόσιας τηλεόρασης η οποία νομίζω ότι είναι σαφώς αξιοποιήσιμη.

Πρέπει να καλλιεργηθεί, αλλά επιμένω πάντα στη σχέση κόστους και οφέλους. Το κάθε παραγόμενο προϊόν και η κάθε Δημόσια υπηρεσία πια πρέπει να αξιολογείται. Και εσείς αξιολογείστε από τους τηλεθεατές καθημερινά.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Σε καθημερινά βάση.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Καθημερινά. Και η Ε.Ρ.Τ. πρέπει να κυνηγάει διαφήμιση και να μην στηρίζεται μόνο στο ετήσιο τέλος των πολιτών. Θέλω μια Δημόσια τηλεόραση η οποία να είναι ανταγωνιστική και να μην αναπαράγει τα κακά στερεότυπα του ελληνικού κρατισμού.

Π. ΧΑΡΙΤΟΣ: Υπάρχουν πολλά ακόμα που θα μπορούσαμε να συζητήσουμε. Υπάρχει και η πίεση του χρόνου ωστόσο. Κύριε Πρόεδρε, κύριε Μητσοτάκη, να σας ευχαριστήσω θερμά για την παρουσία σας απόψε εδώ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της Ε.Ρ.Τ.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Εγώ σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *